Ez a poszt rendhagyó lesz, mert számítógépes játékot mutatok be. Ezt nem tervezem egyhamar megismételni, habár nagy vágyam, hogy egyszer valamilyen formában a Bloodról készítsek egy durván kimerítő megemlékezést, mert annak a játéknak veszett fanatikusa vagyok (hmm, a poszt kirakása után lehet, kicsit be kéne lőnöm a Death Wisht). Akárhogy is, a jelen bejegyzés tárgyául szolgáló játékról mindenképpen szeretnék ismertetőt írni, mert nagyon lenyűgözött. Hogy konkrétan mennyire? A húsvét előtti hétvégén szombaton késő éjszakától vasárnap délután 1-ig nyomtam egyhuzamban, mert eltökéltem, hogy egy lendülettel végigjátszom. Magával a játékkal LMole remekbe szabott videója révén ismerkedtem meg hónapokkal ezelőtt, és már akkor tudtam, hogy ez a játék kell nekem, most pedig a karantén ürügyén, egy hirtelen ötlettől vezérelve megvettem és nyomban neki is ültem. A videó alapján kialakult benyomásaimhoz képest egyáltalán nem kellett csalódnom.
A Fran Bow egy 2015-ös point & click horror-kalandjáték a svéd Killmonday Games fejlesztésében, ami két személyt takar, az elsősorban a kreatív munkálatokért és a történet kidolgozásáért felelős Natalia Figueroát, valamint a nagyrészt a programozásban és a technikai részletekben szerepet játszó Isak Martinssont. A zsánerjellemzésből a horrort fenntartásokkal kell kezelni – erről röviden később. A cselekmény 1944-ben játszódik, főszereplője Fran Bow Dagenhart, egy tízéves kislány, akinek szüleit brutálisan meggyilkolták, ennek traumája miatt pedig elmegyógyintézetbe kerül. Itt persze jól telegyógyszerezik, legalábbis valószínűleg ezzel magyarázhatók a különös látomásai. Mindenesetre nem sokáig bír megmaradni az intézetben, mert meg akarja találni cicáját, Mr. Midnightot, és eléggé tudatában van annak, hogy nem beteg, illetve vissza akarja kapni azt az életet, amit egy normális tízéves gyereknek kellene élnie. No, meg gondolom, ki is akarja deríteni, ki ölte meg a szüleit, de ez igazából egy kissé elsikkad. Akárhogy is, játékunk az Oswald Asylumban kezdődik a kis Frannel, aki a legutóbb felírt gyógyszer hatására napokig feküdt ágyában eszméletlenül. Álmában hallotta Mr. Midnight hívását, miszerint a gyógyszerek segítségével megtalálja őt. Mihelyt Fran felébred, nekiláthatunk, hogy kiszabaduljunk az intézetből és részesei legyünk vérfagyasztó és különleges kalandjának.
A modern horror grafomán királya 2014-es penzumával a rémtörténet klasszikusai, köztük kiemelten Arthur Machen előtt hajtott fejet, mottójául pedig Abdul Alhazred „megmagyarázhatatlan dalát” választotta, amelyek miatt rögtön be is húztam neki egy szép, kövér piros pontot szívem szőrös tájékoztató füzetében, és nem volt kérdés a magyarul 2015-ben kiadott könyv megvásárlása. Aztán persze ahogyan lenni szokott, a regény évekig állt a polcomon, mígnem január elején rám tört a ki-kiújuló „olvassunk Stephen Kinget, mert kell valami sodró cucc” kórságom, és lényegében egy hétvége alatt befaltam, alvásszünetet is csak azért tartottam, hogy ne aludjak be másnap egy kibaszott diplomaosztón. Ezzel régóta fennálló adósságot törlesztettem, amennyiben mindeddig nem olvastam semmit a mester 2000 utáni munkásságából. Hallani olykor, hogy ma már csak a betűket koptatja az öreg, meg cucc nélkül nem az igazi, ebben nem foglalok állást, a magam részéről azért nem követtem a munkásságát, mert sok más olvasnivaló is jutott, és nehéz Kinggel lépést tartani. A regény címe Újjászületés, amelynek eredetijén talán elmolyolt kicsit a fordító, Dranka Anita, hiszen az angol revival szó egyaránt jelent újjáéledést és újjáélesztést, újjászületést és „újjászülést”, márpedig a könyvben van mindkettőből, de végső soron a fordító döntése találó. Maga a regény pedig baromira pozitív benyomást tett rám.
Kedves Hallgató, ez itt a WXXT a 87,5-ös frekvencián: a sátánkacaj a sírkertben egy felhőmentes éjfélen; a Sikoltó Agy a Pioneer Valley Véres Vermében; a kéz, amely kinyúl a véreshordóból; a hívószó a szennycsőből; a Pioneer Valley szemébe mélyesztett agyar; ahol kés és torok összeér; a Hang a Közösség Segglyukából; a kemény sánker fennköltsége; a velejéig romlottak rádiója; a vércsepp a reggeli tejedben; a zúzódásos kéz, amely kinyúl a vécédből. Fogadd szeretettel az örök éj házigazdáit: Dr. Gladmost Alespillert, Red bácsit, a Vén Bent, Sithylt és Abrecan Geistot! Az előéletüket és a származásukat nem igazán akarod firtatni, de végül is… Ha Leedsbe vet a balsors, akkor úgyis megtudod, amit nem akarsz, márpedig a benned munkálkodó perverzió előbb-utóbb menthetetlenül elvezérel e kies és kárhozott városkába.
Ja, most a másodiknak kellene következnie, egyébként azt is elolvastam, de most erről frissebb az élmény, úgyhogy ez jön. És ha még több érdekel, a jelen bejegyzésben tárgyalt kötetről
2013-ban tartották az első
Mondtam, hogy hamarosan új érdemi bejegyzés.
Hamarosan új, érdemi bejegyzés. Addig viszont, ha valaki bármely perverz okból még nem értesült volna róla, büszkén közlöm, hogy Somogyi Gábor, az Azilum magazin szerkesztőjének gondozásában megjelent és rendelhető az Árnyak az időn túlról című antológia 17 Cthulhu-mítoszos történettel, melyek között megtalálható – magyarul először – H. P. Lovecraft és Zealia Bishop The Mound, azaz A domb című elbeszélése, amely bár négermunkaként készült, de a hozzájárulások arányát tekintve voltaképpen saját Lovecraft-alkotásként is elkönyvelhető. A kötet emellett olyan húzónevekkel feszeng, mint Clark Ashton Smith, Robert E. Howard, Robert Bloch, Ramsey Campbell. Az antológia még beszerezhető, a megrendelőlap az
Kij Johnson Theodore Sturgeon-díjas, World Fantasy-díjas és többszörös Nebula-díjas sci-fi- és fantasyíró. Saját elmondása szerint tízévesen olvasta a Zarándokút Kadathba című Lovecraft-írást. Szerencsénkre már ilyen fiatalon felfigyelt a hihetetlenül lényegi problémát képező rasszizmusra, furcsamód a nők Lovecraft világában való csaknem teljes hiányának majdnem annyira esszenciális problémájának csak később ébredt tudatára. Mindenesetre szerzőnk 2016-ban elhatározta, hogy megörvendezteti olvasóközönségét egy felnőtt olvasattal, amely mellesleg szólva 2017-ben elnyerte a World Fantasy-díjat kisregény kategóriában. A kisregényének címében szereplő utalást, gondolom, nem kell magyarázni. A művet,
Shirley Jackson a
A
Ez a november ilyen elég horroros volt, két egymást követő szombaton is nagyon vagány, a horrorhoz is köthető rendezvény került megrendezésre. November 18-án tartották a The Black Aether
Bevezető és általános értékelés
Október 27-én nemcsak az
Szóval erről a könyvecskéről mindenképpen muszáj írnom, mert számomra a 2016-os (nekem igazából 2017-es) év egyik legkülönösebb és legbetegebb olvasmányélménye.
Lovecraft életének, örökségének legvitatottabb aspektusa az író nem igazán leplezett, ellenben élete végéig megőrzött fajgyűlölete. Nemcsak az irodalomkutatók elemzik (lassan már redundanciába hajlóan), miként búvik meg ez a gondolat művei tartalmában, de a kritikusok is vitáznak arról, hogy egy ilyen szellemiségű írónak milyen elismerés járhat az utókor részéről. A diskurzus egyik csúcspontja (mélypontja) a World Fantasy Award „Howie”-ja körüli kampány és vita, továbbá annak 

